خاطرات اسارت

درباره دوسال اسارت دردراردوگاه تکریت نوشته خواهد شد

خاطرات اسارت

درباره دوسال اسارت دردراردوگاه تکریت نوشته خواهد شد

شیلنگ آب

بانک سوژه ایثار و شهادت با موضوع اسارت به روز شد

 

پیام آزادگان/ در ماه مبارک رمضان که عراقی ها آب را جیره بندی کرده اند، یکی از بچه های آبادان پنهانی حدود 10 متر شیلنگ و یک عدد شیر آب را به داخل آسایشگاه می آورد تا یک سر شیلنگ را به شیر آب حمام در خارج آسایشگاه وصل کنند و سر دیگرش که شیر آب به آن متصل است را به داخل آسایشگاه بیاورند...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیام آزادگان، بانک سوژه ایثار و شهادت پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی ایثار و شهادت وابسته به معاونت اطلاع رسانی و پژوهش بنیاد شهید با موضوع آزادگی به روز شد. در سوژه این شماره می خوانیم:

در ماه مبارک رمضان که عراقی ها آب را جیره بندی کرده اند، یکی از بچه های آبادان پنهانی حدود 10 متر شیلنگ و یک عدد شیر آب را به داخل آسایشگاه می آورد تا یک سر شیلنگ را به شیر آب حمام در خارج آسایشگاه وصل کنند و سر دیگرش که شیر آب به آن متصل است را به داخل آسایشگاه بیاورند.

مشکل اینجاست که موقع گرفتن آمار عصر، عراقی ها اسرا را می شمارند و دیگر کسی نیست که سر شیلنگ را به دور از چشمان آنها به شیر داخل حمام وصل کند. بچه های آسایشگاه های 10،11 و 12 بعد از همه شمرده می شوند و آزادی عمل بیشتری دارند، به همین منظور برای این کار از آنها کمک گرفته می شود. سرانجام یکی از بچه های آن طرف داوطلب می شود و با به خطر انداختن جان خود، پنهانی ار لای علفها عبور می کند تا شیلنگ را به شیر آب حمام وصل کند. بدین ترتیب بچه ها هر شب از آب لوله کشی در داخل آسایشگاه استفاده می کنند. برای حفظ آب باید از پنجره با آینه نگهبانی بدهند تا اگر سربازی از آنجا رد می شود، نگهبان فریاد بزند: «بکشید، بکشید، بکشید» اولین نفری که به شیلنگ نزدیک است، آن را داخل اتاق می کشد و بچه ها پنهانش می کنند و تا صبح باید بدون آب سر کنند. هرچند این اتفاق به ندرت پیش می آید.

یک شب سربازی از داخل علف ها عبور می کند و نگهبان دیر متوجه او می شود. با رسیدن او شیلنگ به داخل کشیده می شود، اما رد آب باقی می ماند. سرباز با فریاد می رود و سربازها و افسر نگهبان را می آورد. در باز می شود و شروع به تفتیش می کنند. بعد از یک تا دو ساعت جستجو، اثری از شیلنگ پیدا نمی کنند. سرانجام افسر نگهبان بر سر سرباز فریاد می کشد و می گوید: تو دیوانه ای، آخر چطور ممکن است اینها ده متر شیلنگ را پنهان کنند. سرباز قسم می خورد که با چشمان خودش شیلنگ را دیده است که داخل آسایشگاه کشیده اند.

حال شیلنگ کجاست؟ در بین اسیر لاغر اندامی شیلنک را به طور منظم و با دقت دور کمرش می پیچید که از روی لباس اصلاً معلوم نیست.

بچه ها بعد از مدتی چند متر سیم برق با دو تکه حلبی تهیه می کنند و با آن یک «المنت» برقی برای گرم کردن آب درست می کنند و هر یک به طور منظم به صورت گردشی مسئول گرم کردن آب می شوند تا به دور از چشمان عراقی ها که آب را جیره بندی می کنند، بچه های آسایشگاه در کنار داشتن آب لوله کشی، از آب گرم برای حمام هم بهره مند شوند.

گفتنی است بانک سوژه ایثار و شهادت پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص به انتشار سوژه هایی دارد که معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و نشر شاهد برای استفاده رایگان نویسندگان جوان ارائه می کنند. پیش از این محمدعلی فقیه مدیرمسئول نشر شاهد  از استقبال این نشر از آثار درخور توجه نویسندگان جوان خبر داده بود.

 

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد